دیگ بخار

دیگ  بخار

دیگ بخار یا بویلر بخار اصطلاحا یک مخزن یا ظرف یا محفظه بسته میباشد که در آن آب توسط منبع گرمایی (مشعل) گرم شده و نهایتا طبق فرآیند تبخیر تبدیل به بخار می شود.

منبع گرمایی دیگ بخار : منبع گرمایی دیگ بخار که عموما ودر اصلاح عام به آن مشعل بویلر میگویند قسمتی است که در آن انرژی حاصل از سوخت ((گاز،گازوئیل،نفت سیاه یا زغال سنگ تبدیل به انرژی گرمایی میشود))

موارد مصرفی دیگ بخار : دیگ بخار در انواع صنایع و کارخانجات مختلف مانند کارخانجات پنبه ،بافندگی،صنایع غذایی وهمچنین در نیروگاههای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد ولی استفاده از دیگ بخاردر صنعت فراتر از این مطلب بوده و در هرجایی که به حرارت غیر مستقیم با فشار و دمای بالا مورد نیاز باشد از بویلر بخار استفاده می گردد.

دیگهای بخار از نظر ساختار به سه دسته :

 دیگ بخارواتر تیوب (لوله آبی) – دیگ بخارفایر توب (لوله آتشی) دیگ بخار ترکیبی

 

متداول ترین نوع دیگ بخار که از ظرفیت های ۱۰۰ کیلوگرم در ساعت تا ظرفیت های حدود ۲۰ تن در ساعت در فشارهای کاری مختلف ۴ تا ۲۵ بار با راندمان بالای ۷۵% ساخته، ودر صنعت کاربرد زیادی دارند دیگ بخار فایر تیوب میباشند در دیگ بخار فایر تیوب آب در داخل مخزن دیگ یخارجریان دارد به طوریکه حرارت تولید شده توسط احتراق سوخت مشعل داخل کوره ابتدا به صورت انتقال حرارت کندانسی(رسانایی) به آب منتقل میگردد سپس از طریق گازهای داغ احتراق به صورت کندالسون(جابه جایی)از طریق لوله ها به صورت رسانایی انتقال میابد گازهای داغ حاصل از احتراق با عبور از درون لوله ها به دودکش هدایت میگردد و باعث گرم شدن آب درون مخزن دیگ بخار که با خارج لوله ها در تماس است میگردند که عموما به دسته بندی زیر تقسیم میشوند.

 

دیگ بخار عمودی فایر تیوب                                                                             

معمولا در ظرفیت و فشارهای پایین

دیگ  بخار افقی فایر تیوب

دیگ بخار کوره برگشتی یا عقب خشک fire tube dry back             

دیگ بخار رپردار یا عقب خیسfire tube wet back  

مزایای دیگ های بخار فایر تیوب:

طراحی و ساخت آسان در ظرفیت و فشارهای مختلف

هزینه تعمیر و نگهداری کمترنسبت به سایر دیگ ها

معایب دیگ های فایر تیوب:

راندمان کمتری نسبت به دیگ های واتر تیوب دارند.

یکی دیگر از معایب دیگ بخار فایر تیوب ته نشین شدن مواد و رسوبات آب در قسمت زیرین دیگ میباشد که این امر موجب خوردگی ته دیگ بخار شده و مانند عایقی مانع انتقال سطح حرارت میگردد.

اجزا و قطعات تشکیل دهنده دیگ بخار فایر تیوب

۱- شل -پوسته-یا همان بدنه دیگ بخار که از ورق آتشخوار  17mn4  طی عملیات سنگ زنی ،نورد کاری ،مونتاز طراحی و ساخته میگردد.نکته مهم و حائز اهمیت در ساخت شل این است کهطبق استاندارد  مرجع دیگ بخار در ایران شل یا بدنه 

دیگ بخار نمیبایستی بیش از ۲ تکه ورق ساخته شوند.

۲-کوره -محفظه احتراق-یا فایر تیوب که همانند شل از ورق ۱۷mn4 ساخته میگردد نکته مهم در طراحی و ساخت کوره این است که طبق استاندارد کوره با طول بیش از ۳سه متر باید بصورت کروگیت ساخته گردد.

۳-شبکه های جلو،عقب و شبکه های رپر که پس از عملیات سنگ زنی و سوراخکاری مونتاژ میگردد(در دیگ بخار مجموعه انرژی بخار گستر شبکه ها طوری انتخاب میگردد که سر لوله ها بصورت اکسپند آب بندی شود)

۴-لوله ها فایر تیوب که از جنس st35.8 معمولا با ضخامت ۳٫۲ انتخاب میگردد.

۵- جعبه دود های عقب و جلو که وظیفه انتقال دود ناشی از احتراق مشعل را به دودکش خروجی داراند.

۶-مشعل یامنبع تامین کننده حرارت اصلی دیگ بخار که میبایستی ۷۰ الی ۷۵% درصدظرفیت دیگ بخار انتخاب میگردد.

۷-از جمله سایر تجهیزات و وسایل دیگ بخار میتوان به لول کنترل جهت کنترل سطح آب ،پرشر سوئچ جهت کنترل فشار داخلی دیگ ،پمپ آب جهت تزریق آب مصرفی به دیگ بخار، تابلو برق کنترل ادوات دیگ بخار سوپاپ اطمینان که وظیفه آن جلوگیری از عدم بالا رفتن فشار داخل بویلر بخار میباشد و اگر به هر دلیلی کلید های تابع فشار عمل نکرده از حد معینی میبایستی عمل تخلیه بخار را انجام دهد.

۸-کاور و ایزولاسیون بدنه دیگ بخار که جهت عدم هدر رفت انرژی باید دقیقا صورت گیرد. ایزولاسیون در مجموعه انرژی بخار گستر یکی از مهم ترین بخش های دیگ بخار میباشد چونکه فاصله حدود ۱۱ سانتی متری شل اصلی دیگ بخار و کاور مربوطه باعث کمترین اتلاف انرژی میگردد.

دیگ بخار واتر تیوب:

دیگ بخار واتر تیوب همانگونه که از نام آنها مشخص است دارای ساختاری هستند که در آنها آب درون لوله های بویلر قرار میگیرد و حرارت از خارج لوله هارا گرم و  به بخار تبدیل میکند.احتراق سوخت مشعل درون کوره دیگ بخار انجام میگیرد و با تبدیل شدن به گازهای داغ حاصل از احتراق باعث تولید بخار درون لوله ها میگردد بخار تولید شده به درام بخار دستگاه راه میابد ودر آن ذخیره میگردد مزیت این دیگ ها ظرفیت آبگیری پایین و همچنین قابلیت کار با فشارهای بالاتر از ۲٫۴ مگا پاسکال این دیگ ها معمولا به دلیل طراحی و ساخت با ظرفیت بالای ۲۵ تن و فشار کاری ۳۰بار(معمولا در نیروگاهای تولید برق) مورد استفاده قرار میگیرند و راندمان بالای ۹۰%دارند.

 دیگ بخار ترکیبی

این نوع دیگ بخار برای اولین بار توسط یک مخترع اتریشی به نام جان براتان درسال ۱۹۵۴ میلادی اختراع شد.در این نوع از

دیگ بخار کوره دیگ بخار فایر تیوب حذف میگردد و بجای آن از یک دستگاه دیگ بخار واترتیوب که توسط لوله هایی به دستگاه فایرتوب متصل گردید استفاده میگردد.احتراق در قسمت واترتیوب صورت گرفته و آب درون لوله ها را گرم میکند سپس گازهای حاصل از احتراق به درون لوله های دیگ فایر تیوب راه میابد و سپس از دودکش دستگاه خارج میگردد.

برای مشاوره و درخواست سفارش برروی دکمه تماس با ما کلیک نمایید.